środa, 18 września 2019

Ciuchy - śmieci

Niedawno byłam słuchaczką wykładu Aliny Czyżewskiej na temat sytuacji gospodarczej w Afryce.
Prelegentka mówiła między innymi o śmieciach, które są tam składowane, śmieciach pochodzących głównie z Europy.
Wszyscy wiemy co tam się wywozi...
Ale ponieważ wczoraj Wam obiecałam, że napiszę jeszcze coś o ciuchach, to teraz skupię się właśnie na nich.
Pani Alina powiedziała coś co krążyło mi po głowie od jakiegoś czasu, ale nie miałam odwagi tego powiedzieć, bo jest to moim wyrzutem sumienia.
Chodziło o kupowanie nowych ubrań i pozbywanie się starych...
Nie zacytuję ani jednego zdania, bo pamiętam tylko sens apelu.
Poprosiła nas, słuchaczy, żebyśmy się zastanowili nad "wędrówką" wyrzucanych ubrań.
One nie rozkładają się w ekosystemie tak jak np. rośliny. W niemal każdym ciuchu jest domieszka tworzywa sztucznego. ...O ile nie są z niego zrobione w całości.
Faktem jest, że ich jakość nie jest najlepsza i zużywają się szybko. Mechacą się, dziurawią, płowieją itd.
Niewątpliwie jest to zamierzone przez producentów, bo przecież chcą sprzedawać następne swoje wyroby.
Ceny w sieciówkach nie są wysokie, więc kupujemy. I wyrzucamy... Koło się toczy.
Usłyszałam pytania:
Czy musimy kupować nowe ubrania?
Czy nie warto sięgnąć do ciuchów, które mamy z czasów gdy były dobrej jakości, tych które mamy schowane gdzieś w pawlaczach?
- Ha! - pomyślałam, że mam ich trochę.

Już dawno doszłam do wniosku, że moda coraz mniej mnie obowiązuje i mogę nosić to w czym czuję się dobrze. Odkładałam ubrania z dobrych tkanin, porządnie uszyte na przyszłość.
Ale też kupowałam nowe. Często, żeby polepszyć sobie humor, wynagrodzić za pracę, żeby po prostu mieć coś nowego, z różnych powodów...
Po kilku praniach były do wyrzucenia. No i wyrzucałam, bo wstyd było je nosić.

Alina Czyżewska na spotkanie przyszła ubrana bardzo skromnie, tak szaro-buro. Jednak to co mówiła dodawało jej takiej atrakcyjności, że wszyscy byliśmy w nią zapatrzeni.

Wróciłam do domu, sprułam stary sweter i postanowiłam zrobić z tej włóczki nowy.

Mam nadzieję, że wysłuchanie tamtego wykładu zostawi na długo ślad w mojej głowie i ograniczę się do niezbędnych zakupów.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz