piątek, 6 października 2017

Walizka

Wczoraj, w czasie pracy, wysłuchałam sztukę Juliusza Machulskiego "Next-ex".
Polecam gorąco!

Jedno zdanie przeorało mój mózg... -
"Dziecko jest jak walizka - znajdziesz w niej tylko to, co wcześniej tam włożyłeś"



- Hmmm.... - pomyślałam o sobie, jako dziecku...

Cytuję z: http://polskaszkola.accrington.pl/index.php/pl-pl/o-nas/uczniowe/osiagniecia/osiagniecia-2016-2017/item/9-dziecko-jest-jak-walizka-znajdziesz-w-niej-tylko-to-co-wczesniej-tam-wlozyles

W jaki sposób pomóc dziecku w okresie dorastania?
- pomóż mu zrozumieć, co się z nim dzieje: opisuj i nazywaj zmiany, jakie zachodzą w organizmie i psychice dziecka;
- pytaj o jego potrzeby;
- mów o swoich oczekiwaniach;
- rozmawiaj i słuchaj, zamiast oskarżać, oceniać i atakować (np. W jaki sposób mogę ci pomóc w problemach z chemią?);
- zrezygnuj z kazań i opisz konkretny problem i Twoje uczucia z nim związane (np. Jestem zła, bo obiecałeś mi, że posprzątasz pokój, a nie dotrzymałeś słowa);
- pokaż, że interesuje Cię jego świat, że chcesz być na bieżąco z jego radościami i smutkami;
- jeśli musisz dziecku czegoś odmówić, to wyjaśnij mu powody swojej decyzji, wysłuchaj jego argumentów i poszukajcie wspólnego rozwiązania;
- rozmawiaj, proś i dawaj wybór, zamiast stosować zakazy, rozkazy i nakazy (np. Chciałbym, abyś posprzątał swój pokój. Zrobisz to dzisiaj czy jutro?);
- zamiast karać, wyciągaj konsekwencje (np. Skoro spóźniłeś się na obiad, to musisz go sobie teraz sam odgrzać);
- doceniaj pozytywne zmiany zachodzące w Twoim dziecku, dzięki temu poczuje się doceniane i ważne, nie ignoruj i nie pomniejszaj problemów, żalów i smutków nastolatka - dla niego są one naprawdę ważne, buduj w swoim dziecku niezachwiane poczucie, że zawsze może na Ciebie liczyć.
Aleksandra Musielak"

Mój komentarz:
- Bez komentarza!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz